Min hudsjukdom

Jag är så trött på min hudsjukdom som jag har haft sedan jag var 14. Jag har varit på sjukhuset hutlöst många ggr angående dessa och tagit prover efter prover och fått salvor efter salvor. Efter 12 år med besvären fick jag äntligen en förklaring och deras svar var att jag hade Pityriasis versikolor. Jag började läsa lite om det om så här står det på 1177:

Allmänt

Pityriasis versikolor är en ytlig svampinfektion i huden, som ger utslag i form av små fläckar. Ibland flyter många fläckar ihop och bildar större områden på huden. Namnet, pityriasis versikolor, betyder ungefär fjäll som byter färg. Oftast finns utslagen på hudområden med mycket talgkörtlar, som bröstet och ryggen.

Svampen finns på huden hos de flesta vuxna, men det är inte alla som får utslag. Infektionen är vanligast på sommaren eftersom svampen trivs i varm och fuktig miljö, särskilt när huden är fet av kräm.

Det är vanligt att unga vuxna får infektionen, men den är inte smittsam. Den kan lätt komma tillbaka även efter behandling.

Symtom

Man brukar få skarpt avgränsade fläckar som flyter ihop och bildar större områden på huden.

Eftersom svampen hindrar att hudpigment bildas brukar fläckarna se ljusa eller blekt rosa ut när man är solbränd. De flesta upptäcker fläckarna på sommaren.

När man inte är solbränd är fläckarna brunaktiga och fjällande.

Behandling

Om man har stora besvär kan man behöva använda ett speciellt schampo mot svamp. Det är receptfritt och går att köpa på apoteket. På apoteket eller en vårdcentral kan man också få råd om hur man ska använda det.

Det är viktigt att behandla hela överkroppen och armarna även om hudförändringarna inte ser så utbredda ut.

 

Till viss del stämmer det in på mig men till skillnad från dessa till mina så försvinner inte mitt även med behandling. Jag har behandlats för dessa i ca 16 år nu och de blir bara värre och värre. Det kliar så mycket att det går inte beskriva. Och i som kliat på ett myggbett vet hur mycket det kliar. Så kliar det över hela min kropp och när jag väl kliat sönder ett sådant märke på kroppen så fortsätter det att klia i såret så hela jag kan vara helt uppfläkt av köttsår. På dagarna kan man försöka att intr klia men det är på nätterna jag kliar och då kan jag inte hindra mig från att klia. Jag vaknar på morgonen och är helt sönderköttad. 

Jag vet ine hur mycket man ska orka tjata på sjukvården för att de ska ta detta på allvar. Så här ska man väl inte behöva ha det?

 (Lånad bild från google) men så här ser de ut

Kommentera här: